Een nieuwe regel voor leasing jaagt Nederlandse beursgenoteerde bedrijven de schulden in. Onder meer Ahold en KLM worden vanaf 2019 hard geraakt.
De nieuwe regel gaat veel beursgenoteerde bedrijven in de problemen brengen
‘De multinationals moeten alle leasecontracten opnieuw navlooien’
Dat schrijft het Financieele Dagblad. Door de toename van de schuld gaan banken en andere financiers mogelijk moeilijk over bestaande en nieuwe leningen, is de verwachting. Zo stijgt de schuld van Ahold volgend jaar naar verwachting met 7,4 miljard euro. Dit komt allemaal door één kleine boekhoudkundige regel: bedrijven moeten vanaf volgend jaar hun leaseverplichtingen op balans zetten als schuld. Daarom krijgen vooral bedrijven die veel leasen hier last van.
Nieuwe verplichtingen
Zo leaset Ahold veel winkelpanden en huurt KLM vliegtuigen. In totaal gaat de schuld van alle AEX- en AMX-bedrijven met minimaal 45 miljard euro omhoog. Dat is vijftien procent van de huidige schuld, zo berekende accountantsorganisatie PwC. Veel bedrijven zijn nog wel bezig om hun leaseportefeuille te inventariseren en daarbij komen verplichtingen boven waterwaar eerder nog geen rekening mee werd gehouden.
De hele operatie is een gevolg van een nieuwe regel van de IASB, de internationale regelgever voor financiële verslaggeving. Onder de huidige regels mogen bedrijven nog een deel van hun leasecontracten buiten de balans houden. Beursgenoteerde bedrijven hebben wereldwijd zo’n driehonderd miljard euro aan leasecontracten, waarvan 85 procent niet op de balans staat.