De zomer van 2018 gaat de boeken in als topzomer. De zon schijnt volop en consumenten geven weer makkelijk geld uit. Terrassen en strandtenten zitten dan ook tjokvol. De sector stevent af op een recordomzet, maar die drukte is voor het beschikbare personeel bijna niet bij te benen.

‘We weten het pas definitief in januari, maar strandtenten draaien dit seizoen waarschijnlijk een recordomzet’, zegt Stephan van der Stee, van strandtentplatform Strand Nederland. De kassa van de horeca rinkelt volgens de organisatie door het mooie weer, maar ook doordat hun klanten weer meer uitgeven.

Een zonnige dag is niet alleen goed voor de dagomzet, maar heeft ook effect op langere termijn. ‘Het zorgt er ook voor dat meer mensen en bedrijven feesten organiseren op het strand en vaker kiezen voor een vakantie in Nederland’, aldus Van der Stee.

Seizoenstentjes profiteren het meest

De mooie zomer levert Jeroen van Son, eigenaar van Sunsea in Wijk aan Zee, naar verwachting zo’n 10 procent extra omzet op. ‘Geen extreem getal, maar wij zijn het hele jaar open en minder afhankelijk van het weer’, zegt hij.

In de meeste gemeenten heb je maar een klein aantal strandtenten dat het hele seizoen open mag. Van Son is naar eigen zeggen jaren bezig geweest met een vergunning. ‘Ik denk dat de seizoenstentjes, zoals kiosken en frietkramen en kleinere paviljoens, wel eens 100 procent meer omzet kunnen draaien. Maar zij moeten het dan ook hebben van de zomer.’

Grenzen aan groei

De ondernemer moet daarbij grenzen stellen aan gewillige consumenten. ‘Ons terras kent een schot waarbinnen we mensen bedienen, daarbuiten doen we dat niet. Ik moet mijn personeel namelijk ook een beetje beschermen. Anders is het niet te doen.’

Werkdagen zijn vaak lang en zwaar in de horeca, weet Van Son. Daarom is het niet makkelijk om mensen te vinden. ‘Vooral gekwalificeerde mensen voor de keuken, maar ook bediening”, zegt hij. Veel jongeren liggen tegenwoordig liever op het strand.’

‘Alle zeilen bij’

Bernadet Naber van Koninklijke Horeca Nederland zegt dat de horecasector alle zeilen bij heeft moeten zetten om alle terrasjesmensen te kunnen bedienen deze zomer. ‘Ondanks de krapte in personeel hebben we het gered’, zegt ze. Het zal resulteren in een positieve omzet, denkt ze. Maar de officiële cijfers volgen pas over een paar maanden.

Het was volgens KHN vooral een mooie periode voor de terrassen en strandtenten. Er zijn meer toeristen en dagjesmensen op de been, maar niet iedereen is blij. De luxere restaurants wachten volgens Naber met smart op kouder weer, zodat mensen ‘weer lekker lang binnen gaan tafelen’.

Een hogere omzet leidt bovendien niet altijd tot een hogere winst, zegt KHN. ‘Veel bedrijven hebben extra mensen moeten inhuren, hebben te maken met hogere bierprijzen en kosten voor platforms zoals thuisbezorgd’, aldus Naber.

Zie ook: Hier staan de beste restaurants van Nederland volgens Michelin

Topzomer in Deventer

Bij café De buren van Schimmelpenninck in Deventer hebben ze een topzomer gedraaid. Het begon met een mooi weekend in april, ‘dat heeft zich vertaald in een hele drukke zomer’, vertelt mede-eigenaar Tessa Elbers. ‘Zelfs bij iets minder weer zat ons terras met tachtig zitplaatsen bomvol.’

Hoe dat zich vertaalt naar omzet en winst durft ze nog niet te zeggen. ‘Dat komt ook omdat we twee jaar geleden een grote brand hebben gehad’, zegt Elbers. Het café opende vorig jaar opnieuw haar deuren: nu voor het eerst als eetcafé. ‘Dat maakt vergelijken nog lastig.’

Terras is belangrijkste

Maar druk was het wel. En dat was voor Elbers en haar personeel bijna niet te doen. ‘We zijn de hele week open tot ’s avonds laat en we hebben maar vier fulltimers in dienst. Veel jongeren vinden horecawerk te zwaar.’

Het is roeien met de riemen die ze heeft, want voor Elbers is haar terras het belangrijkste deel van de zaak. ‘Buiten hebben we het dubbele aantal zitplaatsen, daar kunnen we de meeste omzet draaien. Mooi weer is dus heel erg belangrijk voor ons.’

BEL DIRECT